Senaste nytt om ”Flugproblemet” (24/8)

ORDET ÄR FRITT! ÄR FORUMET PÅ iGULLBRANDSTORP:se. DÄR KAN DU SKRIVA AV DIG, DISKUTERA ELLER DELA MED DIG AV OLIKA SAKER.
Åke Gröndal i Gullbrandstorp har delat med sig av sin mailkontakt med kommunen i ”Flugfrågan”.
Åke skriver:

”Jag skrev till kommunen eftersom flugorna har ökat i omfattning senaste dagarna och fick följande svar;”

Ang. flugproblem

Hejsan Åke och tack för ditt mail!
Det är flera som påtalat att flugproblemet återkommit, därför vill jag vill informera dig lite om vad som har hänt idag.
Vid 08:30 ringde jag verksamhetsutövaren och påtalade att flertalet klagomål inkommit. Då sa han att de redan påbörjat arbetet med åtgärder, de kalkar gödseln för att flugorna inte ska trivas och lagt in all gödsel i gödselhuset för att den inte ska ligga öppen för flugorna.

Senare åkte jag ut på oanmält besök (cirka klockan 11), där mötte jag en som arbetar i verksamheten, och han hade precis flyttat all gödsel och kalkat gödselutrymmet samt gödselhögen som ligger i gödselhuset. De tycker själva att det är ett jobbigt problem som de gärna vill bli av med. De upplevde också att flugorna började komma tillbaka igår, (vilket verkar stämma med klagomålen) så de har försökt vidta åtgärder direkt för att förhindra att flugmängden eskalerar.

Som tillsynsmyndighet kan jag i nuläget inte göra mer än att konstatera att de vidtagit de åtgärder som är möjliga, jag har även haft samtal med min chef. Tyvärr finns det inget ytterligare vi kan göra i dagsläget mer än att hoppas att de åtgärder som de har vidtagit idag, kommer att ge resultat inför helgen. Har det gått så långt att flugorna redan kläckts är det svårt att bli av med dom, det är inget enkelt problem att handskas med.

Verksamheten kommer att lägga ner den 21 september så problemet kommer inte att vara återkommande efter det.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta mig åter.

Hälsningar Emy Ekholm, Miljö- och hälsoskyddsinspektör,
Miljö- och hälsoskyddskontoret, Box 153, 301 05 Halmstad, 072 – 715 17 79

Åkes svar till kommunen:

”Jag besvarade hennes mail enl. följande;”
Tack för svar.
Vi begriper naturligtvis att det inte är lätt att handskas med detta men det som kan göras
måste göras. I dag har det varit för j**t. Skriver detta på fredag kväll och vi har inte kunnat vistas ute , ej heller i uterummet och vi kan inte få in frisk luft för då fylls huset av flugor.
Det är ingen tröst just nu att problemet kommer att upphöra.
Något extraordinärt måste ha hänt eftersom det händer nu. Vi har bott i detta huset i 8 år och det har aldrig varit några flugproblem tidigare. Värmeböljor har också förekommit under dessa 8 år, men inga flugor…
Finns det inga gifter att hälla på ”högen” ?
Tack i alla fall för svar och Du kan gärna ha mig som indikator om du vill.
Hoppas verkligen att detta inte fortsätter, fortsätt visa verksamheten att ni är aktiva och att detta är allvarligt.
Något har de gjort som avviker från tidigare år, den saken är klar.

Hälsn. Åke G

